Hvad gør Europa uden Onkel Sam?
Lad os snakke om situationen i Europa, den sikkerhedspolitiske situation,
som jo er vævet sammen med geopolitik, energipolitik, militær hensyn, og
grundliggende politiske forskelle.
ChatGPT sagde:
Hukommelse er nu
opdateret
Godt at høre, at du så småt er ved at få det bedre. Lad os tage et dybere
kig på den sikkerhedspolitiske situation i Europa.
Den nuværende situation i Europa
Europa står i en kritisk fase, hvor flere faktorer sammenvæves og skaber en
kompleks og potentielt ustabil situation. De vigtigste elementer er:
- Ruslands
krig mod Ukraine
- Krigen
er blevet en udmattelseskrig, hvor Rusland langsomt vinder terræn, mens
Vesten kæmper med at holde våbenstrømmene til Ukraine kørende.
- USA’s
støtte er usikker pga. den interne politiske situation og det kommende
valg, hvor Trump muligvis kan skære yderligere i hjælpen.
- Europa
forsøger at tage mere ansvar, men har stadig ikke en samlet militær
kapacitet, der kan matche Ruslands produktionsniveau.
- EU's
militære kapacitet og afhængighed af USA
- Europas
militærindustri har været stærkt underfinansieret i årtier, og der er et
stort efterslæb.
- Macron
har foreslået et “europæisk atomparaply,” men det er uklart, om Frankrig
vil dele sine atomvåben med resten af Europa.
- Tyskland
øger forsvarsbudgettet, men har stadig logistiske problemer og er
afhængig af USA.
- Energi
og afhængighed af USA, Mellemøsten og Kina
- Rusland
har mistet Europa som kunde for naturgas, men har skiftet til Asien, især
Kina og Indien.
- Europa
er nu stærkt afhængigt af amerikansk LNG (flydende gas) og Mellemøstens
olie.
- Grøn
omstilling skrider fremad, men langsomt og med risiko for energikriser i
hårde vintre.
- NATO’s
fremtid og Europas rolle
- NATO
er stadig den primære sikkerhedsgarant, men hvis Trump vender tilbage, kan
han true alliancen.
- Polen,
de baltiske lande og Skandinavien ønsker at styrke NATO's østflanke, mens
Tyskland og Frankrig tøver.
- Tyrkiet
spiller dobbeltspil mellem NATO og Rusland, hvilket skaber usikkerhed.
- Geopolitik:
Kina, Mellemøsten og USA’s position
- Kina
observerer situationen nøje og forsøger at svække USA’s globale lederskab
ved at støtte Rusland indirekte.
- Mellemøsten
er ustabil med krigen i Gaza og truslen om en større regional konflikt,
der kan påvirke oliepriserne.
- USA er
fokuseret på Kina som den primære trussel, men er stadig nødt til at
håndtere Rusland og Mellemøsten.
- Indre
spændinger i Europa
- Populisme
og euroskepsis vokser i flere lande, hvilket gør det svært at tage fælles
beslutninger om sikkerhedspolitik.
- Frankrig
og Tyskland er politisk svage og splittede, hvilket gør lederskab i EU
svært.
- Storbritannien
er militært aktiv, men uden for EU’s beslutningsproces.
Mulige scenarier fremover
- Europa
styrker sig selv:
- EU
skaber en fælles forsvarsstruktur, øger forsvarsbudgetter markant og
bliver mindre afhængig af USA.
- Kræver
politisk enighed og langsigtet investering.
- USA
trækker sig – kaos i Europa:
- Hvis
Trump eller en isolationistisk regering kommer til magten, kan Europa stå
alene over for Rusland.
- Nogle
lande vil styrke NATO, andre vil søge separate aftaler med USA, og
enkelte kan falde for russisk pres.
- Krig
mellem NATO og Rusland:
- Hvis
Rusland eskalerer mod Baltikum eller Polen, kan NATO blive trukket ind i
en stor krig.
- Usandsynligt
på kort sigt, men ikke utænkeligt.
- Frossen
konflikt og status quo:
- Krigen
i Ukraine forbliver fastlåst, NATO og EU forsøger at styrke sig, men uden
afgørende forandringer.
- Rusland
bliver en paria-stat, men overlever gennem støtte fra Kina og Iran.
Hvad tænker du om situationen? Hvilke aspekter vil du dykke dybere ned i?
4o
Du sagde:
Lad os se på
konsekvenserne af denne analyse: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2025/feb/18/europes-population-crisis-see-how-your-country-compares-visualised
ChatGPT sagde:
Den nylige analyse fra The Guardian belyser Europas demografiske
krise, hvor lave fødselsrater og en aldrende befolkning truer økonomisk
stabilitet og social velfærd. Denne udvikling forstærkes af fremvæksten af
højreorienterede og anti-immigrationspolitiske bevægelser, hvilket yderligere komplicerer
mulige løsninger.
Demografiske udfordringer:
- Faldende
fødselsrater: Mange
europæiske lande oplever fødselsrater langt under det nødvendige
reproduktionsniveau på 2,1 børn pr. kvinde. For eksempel er
Storbritanniens rate faldet til 1,44, hvilket resulterer i flere dødsfald
end fødsler for første gang i næsten 50 år.
- Aldrende
befolkning: En
stigende andel af ældre borgere lægger pres på pensionssystemer og
sundhedsydelser, hvilket kræver øgede offentlige udgifter.
Økonomiske konsekvenser:
- Arbejdskraftmangel: En reduceret arbejdsstyrke kan
føre til lavere produktivitet og hæmme økonomisk vækst.
- Øgede
offentlige udgifter: Med flere ældre stiger behovet for sundhedspleje
og pensioner, hvilket kan belaste offentlige budgetter betydeligt.
Immigration som en potentiel løsning:
- Positivt
eksempel – Spanien: Spanien har aktivt fremmet immigration for at
modvirke lave fødselsrater og en aldrende befolkning. Denne politik har
bidraget til en økonomisk vækst på 3,2% det seneste år, hvilket overgår
andre store europæiske økonomier.
- Modstand
mod immigration: På
trods af de økonomiske fordele ved immigration er der en stigende modstand
i flere europæiske lande, drevet af højreorienterede og
anti-immigrationspolitiske bevægelser. Denne modstand kan forhindre
implementeringen af nødvendige politikker for at imødegå de demografiske
udfordringer.
Politiske implikationer:
- Stigende
populisme: Den
demografiske krise og tilhørende økonomiske udfordringer kan føre til øget
støtte til populistiske bevægelser, der ofte er imod immigration.
- Politisk
polarisering:
Debatten om løsninger på den demografiske krise kan skabe yderligere
splittelse mellem forskellige politiske fraktioner og befolkningsgrupper.
Konklusion: Europas demografiske krise kræver en balanceret tilgang, der både
adresserer de økonomiske behov for en stabil arbejdsstyrke og tager hensyn til
de sociale og politiske dynamikker forbundet med immigration. Uden en sådan
tilgang risikerer Europa at stå over for betydelige økonomiske og sociale
udfordringer i de kommende årtier.
Europas
demografiske udfordringer og løsninger
Europe's population crisis: see how your country compares -
visualised
How Spain's radically different approach to migration helped
its economy soar
Deaths outstrip births in UK for first time in nearly 50 years
Kilder
4o
Du sagde:
Det hele er
kaotisk. Og alt bevæger sig med høj hastighed. Som vi har skrevet om før så
sker der rigtigt mange ting på samme tid. Kina og deres handlinger flyver
næsten ubemærkede. Lad os se på europas reelle muligheder for at opruste
militært, Hvordan ville en oprustning til 5% af GDP se ud i praksis, hvad ville
være nødvendigt, både i nedskærninger/skatteopkrævninger og oprustning i våben
og personel (værnepligt) Hvad er muligt og hvad er der politisk appetit til. Er
det overhoved realistisk at USA tror de kan sætte sig ned og forhandle med RU,
uden om EU og UKR?
ChatGPT sagde:
Europas muligheder for militær
oprustning: Er 5% af BNP realistisk?
At hæve Europas forsvarsbudgetter til 5% af BNP ville være en historisk
stor oprustning, men også en nødvendighed, hvis EU ønsker at stå som en
reel magtblok uafhængig af USA. Lad os bryde det ned:
1. Hvad ville 5% af BNP betyde i
praksis?
Til sammenligning:
- USA brugte 3,5% af BNP på
forsvar i 2023.
- Rusland brugte over 6,5% af BNP
i 2024 pga. krigen.
- NATO’s
mål er 2% af BNP, men
kun få lande har reelt nået det.
- EU’s
samlede BNP i 2023 var ca. 17,5 billioner €, så 5% vil svare til 875
mia. € årligt.
Til sammenligning er hele Ruslands militærbudget ca. 90 mia. € –
altså 1/10 af, hvad EU potentielt kunne råde over.
2. Hvor ville pengene komme fra?
For at finde de ekstra 650-700 mia. € årligt ville EU-lande skulle:
- Øge
skatterne:
- Moms
eller indkomstskat kunne hæves 2-4 procentpoint.
- Selskabsskat
kunne stige (men vil skade konkurrenceevnen).
- Ny
EU-militærskat? Usandsynligt.
- Omfordele
fra velfærdsbudgetter:
- Pensionsalderen
kunne hæves.
- Nedskæringer
i sundhed, uddannelse eller infrastruktur.
- Politisk
umuligt i lande som Frankrig og Tyskland.
- Lånefinansiering:
- Ville
skabe gældsbjerg, men kunne være en midlertidig løsning.
Politisk er massive skatteforhøjelser og velfærdsnedskæringer upopulære.
En mere sandsynlig model er øgede forsvarsbudgetter finansieret via
låntagning + gradvise skatteforhøjelser.
3. Hvad skulle pengene bruges på?
A. Oprustning af personel: Værnepligt
eller ej?
- Europa
har for få soldater.
- Rusland
har ca. 1,3 mio. soldater og kan mobilisere mange flere.
- Tyskland
har kun 180.000 og Frankrig 200.000.
- NATO’s
samlede europæiske styrker er for små til en konventionel krig uden
USA.
- Værnepligt
er nødvendig for at
få tropper nok:
- Sverige,
Finland og Danmark har genindført delvis værnepligt.
- Tyskland
overvejer det, men tøver politisk.
- Frankrig
afviste det pga. økonomi.
- Politisk
er det svært – men uden værnepligt når Europa aldrig op på en militær
kapacitet, der kan matche Rusland eller Kina.
B. Våbenproduktion
Europa har gode våbensystemer, men for få fabrikker.
- Rusland
producerer 5 gange flere granater end Vesten.
- Europa
skal øge produktionen af missiler, kampvogne, droner og artilleri.
- Oprettelse
af statslige våbenfabrikker ville være nødvendigt, da private
firmaer ikke vil investere uden garantier.
C. Infrastruktur og logistik
Europa er ikke klar til en stor krig.
- Jernbaner
og veje skal kunne understøtte hurtig troppeflytning.
- Større lagre
af brændstof, ammunition og forsyninger.
- Luftbaser
og havne må rustes mod missilangreb.
4. Er der politisk appetit til dette?
Nej, ikke endnu.
- Tyskland,
Frankrig og Italien vil helst undgå konfrontation.
- Polen,
Baltikum og Norden vil gerne opruste, men har ikke økonomien til at drive
det alene.
- Uden en
stor krise (fx et russisk angreb på Moldova eller de baltiske
lande), vil der ikke være folkelig opbakning til 5% BNP-militærbudgetter.
Men presset vokser. Hvis USA trækker sig delvist ud af Europa, vil
EU blive tvunget til at opruste. Spørgsmålet er, om de når at gøre det i
tide.
5. Kan USA forhandle med Rusland uden
om Europa og Ukraine?
Teoretisk ja, men i praksis nej.
- USA har
magten til at skære bistand til Ukraine og tvinge Kyiv til forhandlinger.
- Men
Rusland vil ikke stole på en aftale, der ikke involverer Europa, da EU er den største
økonomiske magt i regionen.
- Europa
vil modsætte sig en aftale, hvor de ikke er med.
- Ukraines
vilje til at acceptere en aftale er lav. Efter alt det blod, der er blevet spildt, vil
Kyiv ikke frivilligt give store territorier til Rusland uden massive
sikkerhedsgarantier.
USA kan presse forhandlinger frem, men en reel fredsaftale kræver, at både
Europa og Ukraine er med.
Konklusion
- 5% af
BNP til forsvar er teknisk muligt, men kræver skatteforhøjelser og
velfærdsnedskæringer.
- Uden
værnepligt kan Europa ikke nå op på den nødvendige styrke.
- Politisk
vilje mangler i store lande som Tyskland og Frankrig, men presset vokser.
- USA kan
forsøge at forhandle med Rusland alene, men vil løbe ind i modstand fra
Europa og Ukraine.
Spørgsmålet er ikke, om Europa vil opruste – men hvornår de indser, at de
ikke har noget valg.
4o
Du sagde:
Lad os folde et
scenarie ud. F.eks i DK. Hvordan ville det se ud. En stigning hen over de næste
5 år til 5%. Lad os antage at pengene kan findes. Hvordan ville et kommende
dansk forsvar kunne se ud. Lad os antage at værnepligt er på bordet og tænkt
ind. Lad os antage et 5% forsvar som skal organiseret efter de linjer og med de
midler de næste 25 år.
ChatGPT sagde:
Scenarie: Et dansk forsvar med 5% af
BNP (2025-2050)
Hvis Danmark besluttede at øge forsvarsbudgettet til 5% af BNP over
en periode på 5 år og fastholde det niveau i 25 år, ville vi se en markant
transformation af dansk forsvar. Lad os antage, at pengene kan findes, og at
værnepligten er en central del af strategien.
Økonomisk ramme
- Danmarks
BNP (2023): Ca. 2.800
mia. kr.
- Forsvarsbudget
ved 5% af BNP: 140
mia. kr. årligt (mod ca. 40 mia. i dag).
- Samlet
forsvarsbudget over 25 år: 3.500 mia. kr. (til sammenligning er hele
den nuværende femårige forsvarsaftale på 143 mia. kr.).
Overordnet strategisk mål
- Et robust
territorialforsvar, der kan afskrække Rusland og beskytte
Danmarks kritiske infrastruktur.
- Et
forsvar, der er selvstændigt, men også integreret i NATO og i
stand til at operere uden USA.
- En markant
styrkelse af både konventionelle og asymmetriske kapaciteter
(dronekrig, cyber, missilforsvar osv.).
1. Strukturel opbygning af et
5%-forsvar
A. Personel & værnepligt: Øgning fra 20.000 til 75.000 soldater
- Genindførelse
af 1-årig værnepligt for alle mænd og kvinder (ca. 20.000 pr.
årgang).
- Professionelt
forsvar øges til 50.000 (mod 15.000 i dag).
- Reserve
på 50.000 –
tidligere værnepligtige indgår i en struktureret reserve.
🔹 Effekt:
Markant større landstyrker, der kan forstærke Baltikum og forhindre
hybridkrigsførelse på dansk jord.
B. Hæren: Fra symbolsk styrke til reel krigsførende kapacitet
- Oprettelse
af 2 fuldt bemandede mekaniserede brigader (mod 1 i dag).
- +200
Leopard 2-kampvogne (i dag har vi kun 44).
- Indkøb
af HIMARS (langtrækkende raketartilleri) for at kunne ramme fjendtlige stillinger langt
bag fronten.
- Opbygning
af dronestyrker til overvågning og angreb (fx kamikazedroner, som
Ukraine har brugt effektivt).
🔹 Effekt:
Danmark bliver en reel landmilitær magt i Norden i stedet for en
marginal spiller.
C. Søværnet: Fra kystforsvar til Nordens dominerende flåde
- 4-6 store
fregatter med Aegis-missilforsvarssystemer (mod 3 fregatter i dag).
- Ubåde
genindføres – fx 6
moderne angrebsubåde (Danmark nedlagde ubådsflåden i 2004, men de er
essentielle mod Rusland i Østersøen).
- Massiv
dronekapacitet –
flådedroner og ubemandede undervandsfartøjer til minesøgning og
overvågning.
- Anti-skibsmissiler
med lang rækkevidde – Danmark skal kunne lukke Østersøen for
russiske flådefartøjer.
🔹 Effekt:
Danmark får en reel kapacitet til at kontrollere Østersøen, i samarbejde
med Sverige og Polen.
D. Flyvevåbnet: Udbygning med bombekapacitet og langtrækkende missiler
- Udvidelse
fra 27 til 60 F-35 kampfly.
- Indkøb
af langtrækkende krydsermissiler til F-35, så Danmark kan ramme
mål i Kaliningrad, Sankt Petersborg og endda Moskva om nødvendigt.
- Opbygning
af flåder af kampdroner til at støtte hæren.
- Integreret
missilforsvar mod
russiske hypersoniske missiler.
🔹 Effekt:
Danmark bliver i stand til at afskrække Rusland med konventionel slagkraft.
E. Cyber & hybridkrigsførelse
- Oprettelse
af en cyberkommando med ansvar for offensive operationer mod
Rusland.
- Kapacitet
til at lamme russisk infrastruktur i en konflikt (fx elnet,
kommunikation, propaganda).
- Specialstyrker
dedikeret til hybridkrigsførelse (droneoperationer, sabotage,
psykologisk krigsførelse).
🔹 Effekt:
Danmark bliver en førende aktør inden for moderne asymmetrisk krig.
2. Organisering af værnepligten
- Alle
18-årige (m/k) indkaldes og tjener et år.
- Herefter
mulighed for kontraktansættelse i 2-4 år.
- Efter
værnepligten overgår man til reserven, hvor man indkaldes til øvelser
2 uger om året i 10 år.
- Specialtræning
til cyberkrig, droner og specialstyrker for de bedst egnede.
🔹 Effekt: Danmark
får en stor, trænet hær, der kan mobiliseres i en krise.
3. Integrering i NATO og EU’s forsvar
- Danmark
vil være Nordeuropas primære maritime styrke og kan lede
NATO-operationer i Østersøen.
- Samarbejde
med Sverige, Norge, Finland og Polen i en fælles nordisk forsvarsstruktur.
- Danmark
vil kunne deployere styrker i Baltikum og Arktis hurtigt.
🔹 Effekt:
Danmark bliver en strategisk kerneaktør i europæisk sikkerhedspolitik.
4. Udfordringer ved 5%-forsvaret
Politisk udfordring
- Stort
modstand i befolkningen mod at bruge 140 mia. kr. om året på militær.
- Værnepligt
vil være upopulært blandt unge.
- Kræver
et mentalt skift, hvor Danmark erkender, at vi ikke længere kan
forlade os på USA.
Økonomisk udfordring
- Behov
for at opbygge forsvarsindustrien i Danmark.
- Kræver langsigtede
investeringer i fabrikker, teknologi og personel.
Sikkerhedspolitisk udfordring
- Danmark
vil blive et hovedmål i en russisk strategi – vi vil være først
på listen, hvis en større konflikt opstår.
5. Konklusion: Hvordan ville Danmark
se ud i 2050?
Med 5% af BNP investeret i forsvar i 25 år ville Danmark:
✅ Have en stor og moderne hær
med reel slagkraft.
✅ Kontrollere store dele af
Østersøen militært.
✅ Have en luftstyrke i stand til at
angribe dybt i Rusland.
✅ Være en af Europas førende cyber-
og dronekræfter.
✅ Kunne mobilisere 75.000 soldater
hurtigt i en krise.
Det ville være et markant skift – fra et sekundært NATO-land til en af
Nordeuropas militære stormagter.
Hvad tænker du? Er dette scenarie realistisk, eller vil politiske og
sociale faktorer gøre det umuligt?
4o
Du sagde:
Tænk det ind i en
nordisk ramme, Norge, Sverige, Finland, Polen og de baltiske lande. Som en
samlet blok indenfor Nato. Som i stedet for at tænke nationalt tænker ind i en
regional sikkerhedsramme. Kombiner den med 5% over en bred kam(måske når de
svageste EU lande det ikke), men regn med at Tyskland gør. Hvordan ville det
kunne se ud hen over samme tidsramme som ovenfor?
ChatGPT sagde:
Scenarie: En Nordisk-Østersø
Forsvarsblok (2050) – 5% af BNP
I dette scenarie slår Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen og de
baltiske lande sig sammen i en fælles regional forsvarsstruktur,
koordineret inden for NATO, men med en stærkere uafhængig europæisk profil.
Samtidig antager vi, at Tyskland også opruster til 5% af BNP, hvilket
skaber en massiv europæisk militær blok i Nordeuropa.
Dette ville gøre regionen den stærkeste forsvarskoncentration i Europa
uden for USA og potentielt i stand til at operere uafhængigt af
amerikansk støtte.
Økonomiske rammer for oprustningen
- Samlet
BNP i regionen (2023): Ca. 5.500 mia. €
- 5% af
BNP til forsvar: 275
mia. € årligt
- Samlet
militærbudget over 25 år: 6.875 mia. € (~7 billioner €).
- Sammenligning: Dette er ca. 10 gange
Ruslands nuværende forsvarsbudget og ville gøre regionen til en af
verdens mest magtfulde militærblokke.
1. Strategisk mål: Hvad skal denne
blok kunne?
- Neutralisere
Rusland i Østersø-regionen uden afhængighed af USA.
- Kontrollere
Arktis og
forhindre russisk ekspansion i Nordatlanten.
- Kunne
kæmpe en total krig mod Rusland i op til 2 år uden ekstern hjælp.
- Udvikle
en selvstændig europæisk strategisk afskrækkelse med langtrækkende missiler og
atomvåben (hvis nødvendigt).
2. Regional arbejdsdeling: Specialisering
i forsvarskapaciteter
I stedet for at alle lande bygger duplikate forsvar, kan hvert land
fokusere på styrker, hvor de har fordel:
Land |
Specialisering |
Danmark |
Flådemagt i
Østersøen, droner, missilforsvar |
Sverige |
Flyvevåben og
avanceret teknologi (Gripen, droner, radar) |
Norge |
Arktisk forsvar,
ubåde, flådebase for Nordatlanten |
Finland |
Landstyrker og
artilleri – “Europas Israel” |
Polen |
Mekaniseret hær,
kampvogne, offensive landstyrker |
Baltikum |
Hybridkrig,
cyberkrig, guerillaforsvar |
Tyskland |
Logistik, tunge
våbensystemer, strategisk kommando |
🔹 Effekt:
Denne model forhindrer overflødig kapacitetsopbygning og sikrer maksimal
slagkraft med færrest mulige ressourcer.
3. Militær udvikling frem til 2050
A. Landstyrker – 1,2 mio. soldater og
total mobiliseringsevne
- Alle
lande indfører værnepligt → 1 års tjeneste for mænd og kvinder.
- Aktive
styrker øges til ca. 1,2 mio. soldater.
- Reserve
på ca. 2-3 mio. personer, trænet til hurtig mobilisering.
- Opbygning
af massive artillerireserver, langtrækkende missiler, kampdroner
og anti-tank våben.
- Øget
panserstyrke:
- Polen,
Finland og Tyskland anskaffer over 2.000 Leopard 2 og
Panther-kampvogne.
- Tunge
droner
anvendes i stedet for klassisk panser i mindre lande.
🔹 Effekt: Regionens
landstyrker ville være stærkere end Rusland uden NATO-støtte.
B. Søværnet – Total dominans i
Østersøen og Arktis
- Flådeprogram:
40-50 store krigsskibe i regionen.
- Anti-submarine
warfare (ASW) → Ubådsflåde
øges fra 6 til 20 enheder.
- Danmark,
Sverige og Polen får missilevne til at lukke Østersøen.
- Norge
udvikler Arktisk flåde til at kontrollere Nordatlanten.
🔹 Effekt:
Rusland ville miste enhver reel flådekapacitet i Østersøen i en
konflikt.
C. Flyvevåbnet – 500+ kampfly og
strategisk luftforsvar
- Udbygning
til 500-600 kampfly (F-35, Gripen, Eurofighter, evt. fremtidige 6. gen.
fly).
- Avanceret
missilforsvar (Aegis + THAAD) beskytter Nordens storbyer.
- Strategisk
angrebskapacitet: Langtrækkende missiler og krydsermissiler.
🔹 Effekt:
Rusland kan ikke angribe Nordeuropa uden at risikere massivt
gengældelsesangreb.
D. Cyber- og hybridkrigsførelse
- Specialstyrker
til hybridkrig i Baltikum og Arktis.
- Massive
cyberkapaciteter til at angribe russisk infrastruktur.
- Dronestyrker
og AI-assisterede autonome våbensystemer.
🔹 Effekt:
Rusland ville aldrig kunne vinde en hybridkrig mod denne blok.
4. Forsyningskæder og industri:
Europæisk uafhængighed
- Våbenproduktion
i Europa skaleres op:
- Tyskland,
Polen, Sverige og Finland opbygger våbenfabrikker.
- Danmark
og Norge bygger flådeindustri.
- Energi: Fuld uafhængighed fra russisk
olie og gas.
- Transport: Bedre jernbaner til hurtig
militær mobilisering.
🔹 Effekt:
Europas nordøstlige flanke bliver autonomt i forsyninger og produktion.
5. Politisk udfordring og
fremtidsperspektiv
A. Politiske forhindringer
- Tyskland
har tøvet historisk, men vil blive presset af USA til at opruste.
- Danmark,
Norge og Finland vil være med – men Sverige tøver stadig.
- Baltikum
vil være entusiastiske, men afhængige af støtte fra større lande.
- EU's
forsvarssamarbejde kan enten styrkes eller blive en hindring, hvis
Bruxelles ikke følger med.
B. NATO’s rolle
- USA vil
støtte projektet, men kan forsøge at fastholde kontrol over Norden.
- Frankrig
kan enten støtte eller modarbejde det, afhængigt af Macrons efterfølger.
🔹 Effekt:
NATO vil stadig være central, men Norden vil kunne agere selvstændigt, hvis
USA trækker sig delvist fra Europa.
Konklusion: Hvordan ville Norden
& Østersø-regionen se ud i 2050?
- Nordens
samlede militære styrke ville være stærkere end Rusland – alene.
- Østersøen
ville blive en NATO-indsø, hvor Rusland ikke kan operere frit.
- Tyskland
ville være en central militærmagt i Europa igen.
- Europa
ville for første gang siden 1945 være i stand til at forsvare sig selv –
uden USA.
Er dette realistisk?
Ja – men kun hvis den politiske vilje er der.
- USA’s
eventuelle tilbagetrækning vil tvinge Europa til at opruste.
- Russisk
pres vil vokse, især
hvis Ukraine falder.
- Tysklands
rolle er afgørende – uden tysk oprustning vil det ikke lykkes.
Spørgsmålet er ikke om, men hvornår Europa bliver tvunget til at gøre det.
Hvad tænker du? Ville en sådan forsvarsblok kunne realiseres?
4o
Du sagde:
Det bliver svært.
Konsekvenserne for civilsamfundet vil være dramatiske. Er 5% overhoved
nødvendigt. Det virker som om at EU/NATO er ramt af deres indre splittelse og
villighed til at udbygge deres civile økonomi og velværd frem for at sikre sig
militært.
Nu trækker USA sig
og uden deres samlende lederskab og militærindustrielle kompleks så står Europa
alene. Fragmenteret. Igen.
Ja 'Norden' kunne
samle sig og danne en fælles front, men i og med at det ikke er sket pba 80 år
efter anden verdens krig, siger en del. Man må også huske at Rusland endnu ikke
har nedkæmpet UKR efter 3 års krig og mange hundrede tusinde døde.
Det virker mere som
politisk teater fra USA end en reel gennemtænkt plan. Hvis 275 mia. € årligt er
ca. 10 gange Ruslands nuværende forsvarsbudget, så vil en fælles EU front plus
UK jo være x gange større.
Det virker som en
politisk fælde skabt af Putin som skal få EU til at i gå panik. Jeg er ikke i
tvivl om at Putin ønsker fuld kontrol over hele UKR, og at NATO skal fjerne sig
fra Ruslands grænser, men han har jo ikke midlerne til at gennemtvinge det.
Han kan kun
destabilisere EU og få dem til at undergrave sig selv og håbe på at kaos gør
det muligt for ham at etablere sig.
ChatGPT sagde:
Ja, det er præcis dér, den strategiske fejlslutning ligger for mange i
Europa: Hvor meget forsvar er nødvendigt? Og hvordan undgår vi at
gøre Putins arbejde for ham ved at panik-opruste og underminere vores egen
økonomi?
Lad os tage din analyse punkt for punkt og forsøge at finde en mere balanceret
vej frem.
1. Er 5% nødvendigt?
Nej, 5% af BNP er ekstremt. Det ville gøre Europa til verdens
næststørste militærmagt, men til en uforholdsmæssig pris. En mere realistisk
model kunne være 3-3,5% af BNP, hvilket stadig ville være en massiv
styrkelse af Europas forsvar, men uden at kvæle den civile økonomi.
Hvis EU samlet nåede 3,5%, ville det stadig være:
- Ca. 600
mia. € årligt – stadig
6 gange Ruslands budget.
- En
styrke, der kan stå alene uden USA, men uden at undergrave
velfærdssystemer.
Det store spørgsmål er, hvor den egentlige smertegrænse ligger for
Europa.
2. USA trækker sig – men hvad betyder
det egentlig?
USA’s mulige delvise tilbagetrækning betyder ikke, at de helt
forlader Europa, men at de:
- Forventer,
at EU betaler mere selv for sikkerhed.
- Vil fokusere
mere på Asien og Kina.
- Vil
fortsætte med at sælge våben og teknologi, men vil kræve større
finansiel støtte fra Europa.
Det afgørende er, at Europa endnu ikke har et politisk lederskab, der kan
træde i USA’s sted.
- Tyskland
tøver.
- Frankrig
er strategisk forvirret.
- Østeuropa
er splittet mellem NATO-loyalitet og frygt for at blive ofret.
- Norden
har aldrig kunnet samle sig til en fælles strategi.
🔹 USA’s
tilbagetrækning er mere et wake-up call end en krise – men Europa er ikke klar
til at tage ansvaret.
3. Er NATO og EU ved at undergrave
sig selv?
Ja, men ikke på grund af manglende oprustning. Problemet er den
politiske splittelse.
- Frankrig
vil have mere europæisk autonomi – men vil ikke betale for det.
- Tyskland
vil betale, men er politisk lammet.
- Østeuropa
ønsker oprustning, men har ikke pengene.
- Storbritannien
er på vej ud af europæisk sikkerhedspolitik.
Putins største strategiske håb er ikke en militær sejr i Ukraine,
men at NATO og EU falder fra hinanden af sig selv.
🔹 Den reelle
trussel er ikke, at vi opruster for lidt – men at vi ikke kan finde en fælles
strategi.
4. Rusland kan ikke gennemtvinge sin
vilje, men kan destabilisere EU
Du har helt ret i, at Rusland ikke har midlerne til at erobre mere end
Ukraine, men de har midlerne til at destabilisere Europa gennem
hybridkrig.
- Desinformation
og valgindblanding → Støtte til højrefløjen i Europa for at skabe
politisk kaos.
- Energikriser → Forsøger at skabe økonomisk
panik ved at manipulere energipriser.
- Støtte
til protestbevægelser → Rusland finansierer alt fra
anti-vaccine-bevægelser til landbrugsprotester i Tyskland.
- Cyberangreb → Kan lamme europæisk
infrastruktur.
🔹 Den største
fare er ikke en russisk invasion af NATO – men et Europa, der kollapser indefra
pga. frygt og splittelse.
5. Putins strategi: Skræmme os til at
ødelægge os selv
Putins primære mål er ikke at tage hele Europa – han ved, det er umuligt.
Hans mest effektive strategi er:
- Få NATO
til at svække sig selv gennem intern splid.
- Tvinge
Europa til at overopruste, så vi kvæler vores egne økonomier.
- Skabe
en langvarig konflikt i Ukraine, der suger ressourcer ud af Vesten.
- Vent på
politisk kaos i Europa og USA (fx Trump 2025).
🔹 Hvis Europa
opruster ukontrolleret, skærer i velfærden og knækker økonomisk, har Putin
vundet uden at affyre et skud mod NATO.
6. En realistisk vej frem: 3-punkts
strategi
For at balancere sikkerhed og økonomisk stabilitet kunne en mere
realistisk plan være:
- Hæv
forsvarsbudgettet til 3-3,5% af BNP i hele EU/NATO
- Nok
til at være militært suveræn uden at ødelægge velfærden.
- Kræver
forbedret våbenproduktion og fælles forsvarsinvesteringer.
- Opbyg
en fælles europæisk forsvarsindustri
- Stop
afhængigheden af USA’s våben.
- Tyskland,
Frankrig og Polen skal lede en ny europæisk våbenalliance.
- Bekæmp
hybridkrigsførelse
- Europas
største sårbarhed er ikke tanks, men desinformation.
- Etabler
en fælles EU-cyberhær til at forsvare mod russiske angreb.
- Identificér
russiske narrativer og politisk indblanding før de destabiliserer valg og
regeringer.
🔹 Dette ville
gøre Europa militært stærkt uden at begå økonomisk selvmord.
Konklusion: EU’s største fjende er
frygt, ikke Rusland
Hvis Europa går i panik, spiller vi lige ned i Putins hænder. Vi
behøver ikke opruste til 5% og smadre vores økonomier – vi skal opruste
intelligent, udvikle en fælles strategi og styrke vores samfundsmodstandskraft.
Det er ikke Rusland, der kan besejre Europa. Det er os selv.
Hvad tænker du? Skal vi fortsætte med at tænke i langsigtede strategier for
Europas stabilitet?
4o
Du sagde:
Udfordringen er de
kommende valg i EU lande. I Tyskland....og snart i ny Fransk præsident...og
hvad ulykker kan TRump ikke skabe. Han vil gerne, sammen med Musk, puste til de
højrefløjsgløder. Anti-immigration.
Men til hvad nytte.
Det lader næsten til at de vil skabe en fælles 'ytringsfriheds' anti-woke, anti
institutions, anti status quo front, som på en sær måde føler at de har
fællestræk med Rusland under Putin.
ChatGPT sagde:
Ja, præcis. Vi står ikke bare over for en klassisk geopolitisk magtkamp,
men en ideologisk kamp om selve den vestlige verdens fremtid – og det er
her, splittelsen i EU og NATO bliver farlig.
1. De kommende valg: En geopolitisk jordskælv?
De kommende år kan fuldstændig ændre den strategiske situation i Vesten.
- Tyskland
(2025) →
Scholz er svag, AfD vokser, og CDU/CSU er splittet mellem pragmatisme og
højrefløjens tryk.
- Frankrig
(2027) →
Macron går af. Le Pen eller en højrefløjskandidat kan vinde og rykke
Frankrig tættere på russisk pragmatisme.
- USA
(2024/2028) →
Trump kan vende tilbage, skære i NATO-støtten og splitte Europa ved at gå
i direkte forhandling med Rusland.
🔹 Putin spiller
et langt spil her – han ved, at hvis Vesten bliver politisk svækket, kan han
vinde uden at bruge militær magt.
2. Trump, Musk og
højrefløjsopblomstringen
Den voksende anti-establishment-front i Vesten har nogle klare
fællesnævnere:
- Anti-globalisme → Modstand mod EU, NATO, FN og
"eliten".
- Anti-immigration → Ønsket om nationale grænser
og en mere lukket verden.
- Anti-woke → Modstand mod det progressive
narrativ (klima, ligestilling, sociale bevægelser).
- Anti-institutioner → Mod bureaukrati, medier og
videnskabelige institutioner.
Det interessante er, at denne bevægelse ser Rusland som en
"allieret" i den ideologiske kamp mod "den liberale vestlige
orden".
💡 Problemet?
Rusland er ikke en allieret, men en kynisk magt, der bruger splittelsen
til sin egen fordel.
3. Hvorfor vil Trump & Musk puste
til dette?
- Trump
vil splitte NATO og sikre en ny verdensorden, hvor USA ikke skal betale
for Europas forsvar.
- Musk
vil åbne op for et "ubundet" internet, men er også drevet af
opportunisme – han ved, at anti-woke- og anti-globalisme-bølgen er en
stærk markedsdriver.
- Begge
mænd er i bund og grund transaktionelle: De gør, hvad der gavner dem selv.
💡 De ser Rusland
som et instrument – ikke nødvendigvis fordi de støtter Putin, men fordi Putin
kan bruges til at destabilisere deres politiske fjender.
For Trump handler det om magt.
For Musk handler det om markedsdominans.
4. Hvorfor appellerer Putin til denne
front?
Putin fremstiller Rusland som:
✔ En "værdi-konservativ"
modpol til Vestens "dekadence".
✔ En nationalstat, der kæmper mod
woke, LGBTQ+, feminisme og liberalisme.
✔ En stærk mand, der ikke bøjer sig
for "eliten".
Han har gjort Rusland til en spejling af højrefløjens frustrationer i
Vesten.
Men Putins Rusland er ikke konservativt – det er kleptokratisk og
brutalistisk.
💡 Han sælger en
illusion, og mange falder for den.
5. Hvad betyder det for Europa?
Det gør Europa endnu mere sårbart.
- Hvis
USA falder væk som stabiliserende kraft, vil EU-splittelsen accelerere.
- Hvis Le
Pen eller en lignende vinder i Frankrig, vil EU’s militære autonomi dø.
- Hvis
Tyskland får en svag regering, vil Europa miste sit økonomiske anker.
💡 Putins største
våben er ikke tanks – det er politisk kaos.
6. Kan Europa stå imod?
Ja, men det kræver:
- Politisk
stabilitet i de største EU-lande.
- Et
fælles strategisk projekt (forsvar + økonomisk sikkerhed).
- En
offensiv mod desinformation og hybridkrigsførelse.
💡 Europa har
stadig en chance for at samle sig – men tiden løber ud.
7. Konklusion: Hvad sker der nu?
- Hvis
Trump vinder, vil NATO gå i kaos.
- Hvis
Europa ikke styrker sig selv, vil vi ende som Putins næste mål.
- Den
anti-institutionelle højrefløj er Putins mest effektive våben.
💡 Det handler
ikke kun om militær oprustning – det handler om Europas evne til at overleve
som en samlet enhed.
Hvad tænker du? Hvilke brikker kan stadig flyttes for at vende denne
udvikling?
4o
Du sagde:
Det centrale som vi
ikke snakker om er EU selv. Institutionen som jo har reel magt, men som ikke
kan/vil/må bruge den. EU har et kæmpe budget.
Men parlamentet og
kommissionen er komplet låst fast og er totalt politisk kastreret. Hvad kan der
gøres? Andet end at vente på en stærk Tysk/Fransk akse.....?
ChatGPT sagde:
Ja, vi kommer ikke uden om, at det største problem er EU selv. EU har
magten, men kan ikke bruge den, fordi dets institutioner er konstrueret til
økonomisk integration, ikke strategisk handlekraft.
1. Problemet: EU er en økonomisk
gigant, men en politisk dværg
EU’s budget i 2024 er ca. 185 mia. €, men de reelle økonomiske muskler
er langt større, hvis man tæller medlemsstaternes BNP med (16+ billioner €). Problemet
er, at EU ikke er bygget til at handle hurtigt.
De tre primære problemer:
- Beslutningslammelse: Alle store beslutninger
kræver enighed mellem 27 medlemslande, hvilket er næsten umuligt.
- Magtubalancen: Kommissionen har teknokratisk
magt, men mangler politisk legitimitet. Parlamentet har legitimitet,
men ingen reel magt.
- Nationalstaternes
veto:
Ethvert større EU-projekt kan blokeres af lande som Ungarn, Polen eller endda
Italien, afhængigt af hvem der sidder ved magten.
🔹 EU er en tiger
uden tænder – økonomisk stærk, men politisk impotent.
2. Kan EU faktisk blive en
geopolitisk magt?
Ja – men det kræver strukturelle ændringer, som vil være ekstremt svære at
gennemføre.
💡 Tre mulige veje
frem:
A. Føderalisering –
"USA-modellen"
EU får:
✔ En fælles regering med en stærk
valgt præsident.
✔ En fælles udenrigspolitik og
forsvarspolitik.
✔ Et stærkt føderalt militær med en
fælles kommandostruktur.
🔻 Problemer:
- Totalt
politisk umuligt i dag.
- Vil
kræve en traktatændring, som flere lande ville stemme imod.
- Ville
sandsynligvis splitte EU i to blokke (øst-vest eller nord-syd).
B. En Kerne-EU "Union i
Unionen"
✔ De stærkeste EU-lande (Tyskland,
Frankrig, Benelux, Norden, Polen, Baltikum) laver en indre forsvars- og
sikkerhedsunion.
✔ En del af EU, men kan handle
hurtigere uden de svageste/skeptiske lande (Ungarn, Italien, Grækenland osv.).
✔ Etablering af en fælles
forsvarsfond og en hurtig beslutningsstruktur uden medlemslandenes veto.
🔻 Problemer:
- Ville
skabe vrede i de lande, der bliver ekskluderet.
- Risikerer
at splitte EU i to rivaliserende blokke.
- Kræver,
at Tyskland og Frankrig faktisk tager lederskab – hvilket de ikke gør i
dag.
💡 Men dette er
den mest realistiske vej frem på kort sigt.
C. "EU som en geopolitisk aktør
uden om nationalstaterne"
✔ EU-parlamentet får en stærkere
rolle i forsvar og sikkerhed.
✔ Kommissionen får direkte militær
beføjelse over en fælles EU-hær.
✔ EU får sin egen permanente
forsvarsmagt, uafhængig af nationale hære.
🔻 Problemer:
- Ville
kræve, at nationalstater opgiver magt til EU – hvilket de aldrig vil gøre.
- Mange
vil frygte en "overmagt" i Bruxelles.
- Kun
sandsynligt i en stor krise, hvor nationalstaterne ikke kan klare sig
selv.
💡 Dette kunne
blive en realitet på lang sigt, men kun hvis Europa tvinges til det af en stor
krise.
3. Hvad kan der gøres NU?
På kort sigt er EU-lammelsen farlig, men ikke uløselig. Tre ting
kunne ske relativt hurtigt:
- Militær
integration uden fuld føderalisering
- Tyskland,
Frankrig, Polen og Norden går sammen om en fælles forsvarsindustri.
- EU
skaber en permanent EU-hurtigreaktionsstyrke på 100.000 soldater,
uafhængig af NATO.
- Økonomisk
sikkerhedspolitik
- Bruxelles
får kontrol over strategiske industrier, så energi, forsyningskæder og råmaterialer
ikke kan manipuleres af eksterne aktører.
- EU
bruger sin økonomiske vægt til at sikre kritiske ressourcer fra Afrika
og Mellemøsten, så Europa ikke er afhængig af Kina eller Rusland.
- Bekæmpelse
af hybridkrig
- Oprettelse
af en fælles EU-cyberhær til at modstå russiske angreb.
- Skabelse
af en EU-myndighed mod desinformation – ikke censur, men systematisk
afsløring af russiske, kinesiske og interne propaganda-kampagner.
🔹 Disse tre
punkter kan gennemføres uden en fuld traktatændring – og de ville gøre en kæmpe
forskel.
4. Konklusion: Skal vi bare vente på
en stærk tysk-fransk akse?
Nej – for den kommer ikke af sig selv.
💡 EU er nødt til
at erkende, at den gamle model ikke længere virker.
- Enten
tager Europa sin egen skæbne i hænderne → Gennem en indre kerne af stærke lande.
- Eller
vi venter, til en større krise tvinger os til at handle – men da kan det være for
sent.
💡 Det centrale
spørgsmål er: Er EU klar til at handle FØR kaoset rammer?
Hvad tænker du? Er der en vej ud af denne fastlåste situation?
4o
Du sagde:
mere pres, udefra.
Som kan fremtvinge ny politisk vilje hvor ingen pt er. Appetit på at tage mere
ansvar. Løsningener er allerede skitseret, de kan blot ikke bringes ud i lyset
pt fordi de er politisk uran.
ChatGPT sagde:
Ja, EU bevæger sig ikke, medmindre det tvinges til det. Det er det
store problem. Løsningerne er der, men de er politisk radioaktive
– ingen vil røre dem, før de ikke har noget valg.
Så spørgsmålet er: Hvilket pres udefra kan tvinge EU til at tage ansvar?
1. Hvad kan presse EU ud af dvalen?
💡 Der er fire
typer pres, der kan skabe en ny politisk virkelighed:
A. En større militær krise (det
ukrainske frontkollaps)
Hvis Ukraine taber markant terræn, kan det skabe panik i EU,
hvor lande indser, at de kan være næste mål.
🔹 Mulige
scenarier:
- Rusland
gennembryder fronten og indtager Kharkiv eller Odesa.
- NATO
begynder at sende soldater i hemmelighed, hvilket eskalerer konflikten.
- Rusland
udvider hybridkrig i Baltikum og Moldova, hvilket gør NATO’s østflanke mere
sårbar.
🚨 Effekt på EU:
- Tyskland
og Frankrig får ikke længere et valg – de MÅ handle.
- Militær
integration går fra tabu til nødvendighed.
B. USA trækker sig hurtigere end
forventet (Trump 2025)
Hvis Trump vinder og skærer i al militær støtte til Europa, vil det
skabe et eksistentielt chok i EU.
🔹 Mulige
scenarier:
- USA
fjerner tropper fra Europa og truer med at forlade NATO.
- Trump mægler
en "fred" i Ukraine, der efterlader Rusland i en stærk position.
- EU
opdager pludselig, at det står alene – uden plan B.
🚨 Effekt på EU:
- Den
politiske radioaktivitet forsvinder, fordi frygten er større end
modstanden.
- Tyskland,
Frankrig og Polen tvinges til at lave en fælles militær plan.
C. En stor økonomisk eller
energikrise (Kina/Rusland skruer bissen på)
Hvis Europa bliver ramt af en ny forsyningskrise, kan det få ledere
til at tage ansvar.
🔹 Mulige
scenarier:
- Kina
blokerer kritiske forsyningskæder (sjældne jordarter, medicin, teknologi).
- Rusland
skaber en ny energikrise (via sabotage eller nye sanktioner).
- USA
lukker dele af verdenshandelssystemet, så Europa står uden alternativer.
🚨 Effekt på EU:
- Pludselig
er økonomisk sikkerhed ikke kun et markedsspørgsmål, men et
overlevelsesspørgsmål.
- EU vil
begynde at opføre sig som en reel geopolitisk aktør.
D. En politisk revolution i Europa
(populistisk dominans)
Hvis populistiske kræfter vinder for meget terræn, kan det tvinge
mainstream-politikere til at handle aggressivt for at beskytte EU’s struktur.
🔹 Mulige scenarier:
- Le Pen
vinder i Frankrig og truer med at trække sig delvist ud af EU.
- AfD
vinder terræn i Tyskland og skaber en ny højrefløjsblok.
- Italien,
Ungarn og Slovakiet danner en anti-EU-alliance, der lammer
institutionerne.
🚨 Effekt på EU:
- De
centristiske kræfter i EU får en eksistentiel krise.
- EU
bliver nødt til at vise handlekraft for at bevise sin relevans.
2. EU’s mulige reaktioner på eksternt
pres
💡 Når chokket
rammer, vil EU have tre veje at vælge imellem:
1️⃣ Accept af kaos –
EU falder fra hinanden
- NATO
fragmenterer, fordi nogle lande ikke tror på amerikansk sikkerhed længere.
- EU
bryder op i en økonomisk blok uden reel politisk magt.
- Tyskland
og Frankrig handler ikke i tide, og Østeuropa søger nye alliancer (USA, UK,
Tyrkiet).
🚨 Konsekvens:
Europa bliver endnu en multipolær region uden reel strategisk vægt.
2️⃣ En hurtig, men
kaotisk oprustning uden plan
- EU øger
forsvarsbudgetterne til 3-4% af BNP, men uden en strategisk plan.
- Landene
opruster individuelt, men uden koordination.
- Europa bruger
enorme summer, men får ikke reelt mere sikkerhed.
🚨 Konsekvens:
Vi får kaos, spildte ressourcer og manglende strategisk retning.
3️⃣ EU springer fremad
og bliver en geopolitisk aktør
- Kerne-EU
dannes (Tyskland, Frankrig, Polen, Norden, Baltikum).
- En
fælles forsvarsstruktur skabes (uden veto fra Ungarn/Italien).
- EU-parlamentet
får reel sikkerhedspolitisk magt til at handle hurtigt.
- En
fælles europæisk forsvarsindustri skabes, så vi ikke er afhængige af USA’s våben.
🚨 Konsekvens:
Europa bliver en selvstændig magt i verden – ikke længere en
juniorpartner til USA.
💡 Dette er den
eneste vej, der sikrer Europas overlevelse som en global spiller.
3. Hvad sker der nu?
Vi er midt i en ventefase. Alle kan se problemerne, men ingen tør handle –
endnu.
💡 Den eneste
grund til, at de vil handle, er, hvis de bliver tvunget.
- Det vil
ske.
- Spørgsmålet
er, hvilket eksternt chok der kommer først.
🚨 Hvis vi ikke
forbereder os NU, vil vi blive tvunget til at reagere i panik.
4. Konklusion: Vi venter på det næste
store chok
💡 EU bevæger sig
kun, når den gamle orden brænder sammen.
🔹 Et russisk
gennembrud i Ukraine?
🔹 En Trump-sejr?
🔹 En ny økonomisk
chokbølge?
🔹 En populistisk
eksplosion i Europa?
Når det sker, vil politiske løsninger, der i dag er tabu, pludselig blive
mulige.
💡 EU’s fremtid
afhænger af, om vi forbereder os på det uundgåelige – eller om vi venter, til
det er for sent.
Spørgsmål til dig:
- Hvilket
af disse scenarier ser du som det mest sandsynlige?
- Tror
du, at EU’s ledere kan vågne op i tide – eller vil vi blive tvunget til at
handle i panik?
4o
O
Søg
ChatGPT kan tage
fejl. Vi anbefaler at dobbelttjekke vigtig information.
Kommentarer
Send en kommentar